RSS

Ekskursio

11 Hei

Kaupassa piti käydä, koska Se ja Tämä oli loppu. Se ja Tämä ovat itsestään katoavaa ruokaa, jota pitäisi kaapista löytyä, kun ei ole mitään syötävää. Ei karkkia eikä sipsejä, olin reipas ja kävelin niiden houkuttelevien hyllyjen ohi kolmesti ostamatta mitään. Ruokabudjetissa on jäljellä 129 euroa. Jos tämä loppukuukausi johonkin ”kaatuu”, niin juuri tällaisiin ostoksiin. Olin vähällä jättää banaanit hyllyyn turhana ostoksena, mutta tajusin onneksi, että veisin tämän budjettileikin jo liian pitkälle.

Jäävuorisalaattia, leipämakkaraa, omenoita, maustamatonta jugurttia, kevytmaitoa ja banaaneja.

Kävin pitkästä aikaa Citymarketissa. Se kauppa tuntuu menevän hullummaksi vain koko ajan: nostivat täysmaidon hinnan 99 senttiin litralta, ja jatkuvasti on jonkin sortin hintamylläkkä päällä. En suostu ostamaan täysmaitoa moisella ryöstöhinnalla, joten piti ostaa pitkin hampain kevytmaitoa, ettei olisi tarvinnut käydä toisessakin kaupassa. Koska olen laiska, ostan mieluiten maidon samalla vaivalla kuin muutkin tavarat, joten en käy Cittarissa enää kovin usein. ”Sinisen” ja ”punaisen” maidon hintaero on 12 senttiä! Täysmaidon hinta nousi S-ryhmän kaupoissa samaan aikaan kuin Cittarissa, mutta en ole tullut tarkistaneeksi, onko kevytmaidon hinta vastaavasti noin paljon pienempi. Jos kiinnostaisi hitusenkin enemmän, meilaisin Cittariin kyselyä, että mistä hintaero johtuu.

Aiemmin Cittari oli lähikauppamme, koska linja-autolla pääsi näppärästi työmatkalla piipahtamaan siellä. Nyt olen totutellut Prismaan ja sen hintapolitiikkaan, ja tällä hetkellä minusta tuntuu, että olen Prisma-ihminen. Luonnollisesti pidän tarjouksista ja erikoishinnoista, mutta kyllä vain pistivät ikävästi silmään joka puolelle ripotellut huipputarjoushinnat. Unohtavatko ihmiset, että syödäkin täytyy, jos televisiossa ja lehdissä ei jatkuvasti mainosteta ruokaa? Eikö ruoka mene kaupaksi muuten? Siltähän se vaikuttaa, jos voi myydä luomujugurttia 20 senttiä per 750 gramman purkki. Hyvä tietysti, ettei mene ehkä niin paljon hävikkiin, ja hyvä minulle, että hyödyn halvasta hinnasta loppukuuta ajatellen. Näin suuri hintaetu kompensoi sen, että maku ja koostumus eivät vedä vertoja Rainbow’n turkkilaiselle.

Miettiikö kukaan muu koskaan, kuinka paljon kauppa ohjailee ihmisten ostoksia hinnoittelulla?

Mainokset
 
Jätä kommentti

Kirjoittanut : 11.7.2012 Kategoria/t: budjetti, ostostelu

 

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: