RSS

99 päivää kesään: päivä 24

18 Maa

Tänään pianotunnilla ei mennyt hyvin. Viime viikollakaan ei mennyt. Normaalisti olen ollut hyvällä mielellä ja nauttinut soittamisesta. Tajusin lopulta, että olen turhautunut nyt soitettavaan pianokappaleeseen. Se on selvästi vaikeampi kuin mitä olen tähän asti tunneilla soittanut, se on eri aikakaudelta ja säveltäjä on erityyppinen. Aloitin kappaleen parissa jo loppusyksyssä ja vasta nyt on vähitellen alkanut tuntua siltä, että pystyn joskus soittamaan sen.

Haluaisin osata kaiken heti tai viimeistään vähäisen harjoittelun jälkeen. Pärjään itseni kanssa jos teen virheitä niin että tiedän niistä jälkeenpäin, koska silloin tiedän oppineeni. Sanoin kai jo parikymmentä päivää sitten, että en osaa harjoitella, ja pianonsoitto pakottaa minut kohtaamaan oman oppimistapani rajallisuuden. Toivon, että saan niitä rajoja levitettyä.

Turhaudun siihen, että en koe oppivani. Viime viikolla ajattelin, että olen saanut jotain järkeä soittamiseeni, mutta pianotunnin jälkeen oli toivoton olo. Tällä viikolla en ollut kappaleesta kovinkaan varma, ja olen entistä turhautuneempi pianotunnin jälkeen. Minulle luontaisin suhtautuminen turhautumiseen on lopettaa koko homma, jättää siihen ja ehkä mahdollisesti palata asiaan joskus toiste, jos sillä on jollekulle muulle kuin minulle jotain väliä.

Bachin inventio kasia soitin kuusi kuukautta, enkä harjoitellut sitä mitenkään järjestelmällisesti tai säännöllisesti. Sain siitä lopulta sellaisen, että voin jopa sanoa osaavani sen. Nyt tätä kappaletta olen harjoitellut ehkä viisi kuukautta, joista vasta puolet suht säännöllisesti, paljon järjestelmällisemmin kuin Bachia. Muistan, että viime heinäkuussa turhauduin samalla tavalla Bachiin. Pääsin siitä eteenpäin, koska minulla on onneksi hyvä soitonopettaja, joka jostain kumman syystä jokaisella pianotunnilla puuttuu ihan eri asiaan (eli siis soittamiseni muuttuu jollei jopa kehity). Pääsen varmasti eteenpäin tässäkin kappaleessa, vaikka tällä hetkellä en usko siihen itse lainkaan.

 
Jätä kommentti

Kirjoittanut : 18.3.2015 Kategoria/t: 99päivää, common rant

 

Avainsanat:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
